Короткий гайд для новачків та професіоналів

Поговоримо про головне у фотографії – про світло. Саме за допомогою світла фотограф малює свої зображення. Саме слово “фотографія” буквально означає “світлопис”. Без нього нічого не було б, фотограф, як ніхто інший, повинен знати все про світло: розуміти його закони, його властивості, його фізичну природу, вміти використовувати його виразність. Зі світлом, як з авангардним мистецтвом — малюйте, що хочете, але спочатку вивчіть основи.

Вивчення студійного (імпульсного) світла часто сприймається як проблема, якої страшно підступитися. Не всі мають можливість відвідувати майстер-класи, але є інше рішення — підглянути у професіоналів, як це робимо, наприклад, ми, Finegold Рroduction))) 

Почнемо з того, що ж таке фотостудія і чому вона така популярна серед фотографів? Студія – це приміщення з вікнами або без, в якому створені максимально комфортні умови для досягнення поставлених завдань з використанням спеціального освітлювального обладнання разом із різноманітними додатковими аксесуарами. Головна перевага студії в тому, що, працюючи в ній, ми створюємо ідеальні умови для знімального процесу, результатом якого буде очікуваний запланований нами якісний продукт.

У студії не страшні примхи природи, тут не бракує освітлення. Ми не залежимо від тривалості світлового дня і можемо не боятися, що в самий невідповідний момент піде дощ. Напевно, єдине, чим ми обмежені, то це нашими знаннями, фантазією та технічними можливостями самої студії.

У нашому випадку, звичайна студія є просторим приміщенням в білих тонах, з різноманітністю кольорових фотозон. Є й звані інтер’єрні студії. З назви відомо, що це певний простір, що імітує різні інтер’єри для практично будь-яких творчих задумів. Вони включають атрибутику і бутафорію на будь-який смак.

Отже, студія є, модель також є. Тепер лишилося розібратися зі студійним обладнанням. Для отримання фотографій нам потрібне світло. У студії ми його отримуємо за допомогою освітлювальних приладів, що закріплюються на стійках. Їх можна переміщати у просторі та під час зйомки регулювати за висотою та довжиною.

Розрізняють два типи освітлювальних приладів: що дають освітлення імпульсним світлом та постійним. Останній варіант частіше використовується у відеозйомці. Прилади постійного світла створюють безперервне контрольоване джерело освітлення. Робота з ними вимагає певних знань і навичок, а лампа, що постійно працює, споживає багато електроенергії і сильно нагрівається. Нас цікавить імпульсне світло, про нього і поговоримо докладніше. Відразу варто відзначити, що використовується він тільки у фотографії, оскільки джерело освітлення дає потужний, але короткий імпульс світла, якого, однак, достатньо для отримання фотографічного зображення.

Прилад імпульсного світла має два види ламп. Невеликої потужності «пілотна» (вона допомагає побачити, який виходить світлотіньовий малюнок, і при необхідності його підкоригувати) і власне імпульсну (вона дає необхідний імпульс світла). У свою чергу, джерела імпульсного світла поділяються на моноблоки та генератори.

Моноблок – це конструкція “все в одному”, в якій елементи управління, “пілотна” та імпульсна лампа розташовуються в одному корпусі.

Генератори – це прилади вже вищого класу. У моноблоків вони виграють своєю потужністю, більш короткою довжиною імпульсу (підходять, наприклад, для зйомки крапель води, що падають) і швидкісною перезарядкою. Люди, які знімають у студії вперше, на жаль, не зможуть це оцінити просто тому, що поки що нема з чим порівнювати. Тому спершу ми б рекомендували працювати саме з моноблоками. Це як мінімум дешевше!

Генератори відрізняються тим, що в них укладено лише елементи живлення, а лампи підключаться до них за допомогою спеціальних дротів.

Як правило, на зйомку в студії надається 3-4 джерела світла. А у великих студіях завжди є можливість забронювати додаткове світло, але, швидше за все, за окрему плату. Щоб усі джерела спрацьовували одночасно і тільки в той момент, коли ви натискаєте кнопку спуску на камері, їх необхідно синхронізувати. Перший спосіб – за допомогою інфрачервоного трансмітера, який кріпиться на “гарячому черевику” камери і посилає імпульс через інфрачервоний порт.

Другий, надійніший і точніший спосіб — використання радіосинхронізації.

І нарешті, третій варіант синхронізації – використання спеціального кабелю.

На камерах більш просунутого рівня є спеціальний роз’єм, через нього камера з’єднується з одним із приладів, при спрацьовуванні якого «підпалюються» та інші.

Все це обладнання є у студії. Більш того, ІЧ-трансмітер і радіосинхронізатор завжди надаються разом із джерелами світла. При необхідності технічні адміністратори Finegold Рroduction допоможуть вам налаштувати канали синхронізації та розкажуть про принципи роботи передавачів.

Для творчої студійної зйомки лише одних приладів буде недостатньо. Щоб отримати цікавий світлотіньовий малюнок, необхідно використовувати різноманітні насадки (такі як софтбокси, рефлектори, портретні тарілки), а також всілякі доповнення та реквізит (кольорові фільтри, відбивачі, просвітні рами, прапори, стільці, речі, іграшки та ін.). Але про все це ми поговоримо у наступних статтях. 

І останнє, ВИ МОЖЕТЕ ВСЕ! Є страшна уява, що самостійно неможливо навчитися працювати зі студійним світлом. Ми з цим не погоджуємося. Неможливо самостійно стати лікарем чи космонавтом, а предмет фотографії, на щастя, набагато простіший. Починайте з простого, поступово переходячи до складнішого. Навчайтеся у найкращих, розбираючи світлові схеми фотографій або дотримуючись корисних порад майстрів. А змагатися варто лише з самим собою, тоді прогрес буде очевидним.

Читайте також
5 факторів успішної фотосесії